Den glamorösa sportens tuffa baksida

Den glamorösa sportens tuffa baksida

Halva året får du äta hur mycket du vill, andra halvan svälter du dig. Många atleter har tusentals följare på sociala medier där de visar upp hur deras kroppar stegvis förändras inför tävling. Men bakom superkropparna döljer sig en mindre hälsosam sida.

Belysningen i konferenssalen på hotellet i Lund dämpas. Den påminner om en biosalong och de fåtöljliknande stolarna börjar fyllas på. Klockan är fem i åtta på morgonen och konferensiären tar plats på scen. Om fem minuter är det dags. Här och var syns fejk-solbrända atleter. Vissa tar det lugnt i sina badrockar och andra är koncentrerade när de gör sina sista förberedelser.

– Antingen vinner jag eller så kommer jag komma sist, säger Ada Johansen, 26, som efter tuffa och långa förberedelser snart är framme vid sitt mål.


Ett utdrag från Adas kostschema som hon gick på större delen av sin diet och fram till sex veckor innan tävling.
*Whey 100 är ett proteinpulver.

Det är tolv dagar kvar tills Bikini Fitness tävlingen i Lund. Runt Varbergsstation är det så grått som det ofta är i mitten av november när solen inte tittar fram. Det är måndagseftermiddag och människorna som syns har precis hoppat av tåget som ankommit från Göteborg.

Bland folket som rör sig från perrongen syns Ada. Hon passerar stationen på den vanliga promenaden till gymmet. Hon är klädd i träningskläder och över axeln hänger träningsväskan. I handen har hon med sig ett paket fryst sparris som har stört henne hela dagen.

– Det är något fel på det här paketet, det är inte ordentligt fryst. Jag har redan varit och bytt det en gång idag så nu får min styvpappa gå tillbaka till affären och se till att jag får pengarna tillbaka. Jag måste ha sparris till min kyckling, säger Ada irriterad.

Hon gjorde debut i Bikini Fitness förra året och i år ska hon göra två tävlingar. Först är det Decembercupen i Lund den 24:e november och veckan efter är det Luciapokalen under Fitnessfestivalen i Stockholm.

 

“Det kan bli lite löjligt och onajs”

 

Många associerar gärna sporten, och framför allt Bikini Fitness, med skönhetstävlingar. Atleterna bedöms utifrån deras fysik men helhetsuttrycket med både smink, hår och utstrålning bedöms också. Kvaliteten på musklerna bedöms inte, men rygg och benstomme ska vara proportionerliga.

”Bedömningen startar med det övergripande intrycket av fysiken och ska omfatta hår, smink och ansikte, kroppens totala utveckling och form, presentation av en balanserad, proportionerlig och symmetrisk utvecklad och komplett fysik. Hudens kondition och ton och den tävlandes förmåga att presentera sig själv med självförtroende, värdighet och elegans ska också bedömas” – utdrag från regelboken för Bikini Fitness.

Ada skrattar till när hon går igenom reglerna och läser att ”huden ska ha en mjuk och hälsosam lyster utan celluliter”. Trots att hon älskar sporten har hon inga problem att ställa sig kritisk till vissa moment. Däremot ger hon intrycket av självdistans, är medveten om vad hon håller på med och att hon trots allt finner sig i att vissa saker är som det är. Lite som att hon vet att mycket kan uppfattas som löjligt men trots det så tar kärleken till sporten över.

– Det kan bli lite löjligt och onajs. Jag sliter som en varg, svettig och osminkad på gymmet. Sen blir det helt plötsligt glamoröst med smink och högklackade skor på tävling. Men jag är sådan vinnarskalle och ser verkligen detta som en sport, tror man måste göra det för att orka, säger Ada med en självklar ton.

I år är det ett nytt team och nya coacher som gäller och hon har ett stort sug av revansch från mindre lyckade tävlingar förra året. Tanken från början var att inte tävla i år. Efter en diet i somras ansåg hennes tränare att formen var så pass bra att hon borde tävla redan i år. Sedan dess har hon fortsatt gå på diet och förberett kroppen på vad som komma skall.

– Jag är ganska sliten i kroppen nu och har låg energi så det är jobbigt att träna. Jag har gått på diet sen i maj och tänker nästan alltid på mat nu för tiden, säger Ada men det är svårt att tänka sig att hon går på diet för energin lyser fortfarande.


På gymmet hemma i Varberg spenderar Ada större delen av sin lediga tid. Inför tävlingen är orken mindre så tempot blir lägre och hon får minska kilona på vikterna. Men passen avslutas alltid med att ta några bilder till Instagram.

Klockan har inte blivit fyra än och på gymmet är det lugnt. Idag är det bröst och mage som ska betas av och hon beskriver träningen som något som numera går på rutin och som måste göras, snarare än att vilja göra det.

 

“Känns märkligt när man känner alla ben helt plötsligt”

 

Hon följer både ett strikt träningsschema och ett strikt kostschema. Fördelen med en lång diet är att hon kunnat trappa ner antalet kalorier successivt så kroppen har hängt med bättre än sist. I början av dieten låg kaloriintaget på 1950 – 2000 om dagen och är nu nere på 1550 kalorier om dagen. Hon är 155 centimeter lång och vikten har gått från 55 kilo ner till 52 kilo, och den ska gärna ner några kilo till.

– Det är coolt att se förändringen men det känns märkligt i duschen när man känner alla ben helt plötsligt. Det ser ju inte hälsosamt ut i slutet av dieten, det är lite äckligt, säger Ada med ett skratt.

Just förändring är en stor del av processen inför tävling. På sociala medier går det att se när atleternas kroppsfett minskar och musklerna blir tydligare. För många är det inte bara utsidan som påverkas av dieten och träningen.

 

Så vad är det egentligen som händer i kroppen när den går igenom en tuff diet? Utsidan går att se med blotta ögat men det är lätt att glömma hur insidan mår. Ola Wallengren, Överdietist vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, berättar att det är mycket som kan hända.

– Det beror på hur snabb eller långsam dieten är. I en tuff diet inför tävling är det tydliga symptom på svält, säger Ola.


Utöver maten som står på schemat ska hon dricka cirka tre liter vatten om dagen. Det finns även ett urval av grönsaker som består av bland annat blomkål, squasch, paprika, broccoli och spenat.

På gymmet går Ada fram och tillbaka, stannar upp och tänker efter en gång till på vad det var hon skulle hämta. Hon plockar på sig gröna vikter att sätta på skivstången för att börja passet med bänkpress. Personbästa ligger på 54 kilo men för tillfället orkar hon bara lyfta 40 kilo.

– Man skruvar ner sin ämnesomsättning vid en sådan tuff diet och hormonerna i kroppen minskar. Det gör att man kan frysa mer än vanligt och blir trött. Benskörhet kan öka hos kvinnor då östrogenet i kroppen minskar. De som ska tävla tränar dock fortfarande mycket vilket motverkar benskörhet, säger Ola.

 

“Kroppen prioriterar bort mensen”

 

Trötthet men samtidigt svårt att somna. Dålig sömn och ont i lederna. Det är några symptom som hon har. Mensen försvann i samband med att hon började sin diet inför förra årets tävlingar. Det var ett och ett halvt år sedan.

Att mensen försvinner är inte ovanligt menar Ola Wallengren. Det beror på minskad fettmassa och mindre energi.

– Kroppen prioriterar då bort mensen. Den känner att personen inte är i ett stadie för att bli gravid. Det är viktigare för kvinnor än män att ha kroppsfett, eftersom det behövs för att vara fertil, säger Ola.

Desto längre in i en diet, desto svårare är det att gå ner i vikt eftersom kroppen jobbar emot. En enformig diet leder också till brist på vissa näringsämnen. Trots att kroppen går igenom stora påfrestningar ser ändå inte Ola stora faror med en tävlingsdiet.

– Många atleter är mottagliga för kosttillskott, är väl medvetna om kosten och äter bra resten av året. Till exempel tar det längre tid för mensen att komma tillbaka om man haft en ätstörning. Generellt tror jag inte det är skadligt på långsikt, säger Ola.

 

I Lund går klass efter klass upp på scen. Varje klass har specifika regler och det skiljer sig på hur de ska bygga sina muskler och posera. På scen står atleter uppradade, ler och spänner sig samtidigt som de försöker se avslappnade ut. Det luktar inte svett, utan här ligger istället en doft av spraytan.

 

“Jag har ett ansvar för vad jag förmedlar för bild”

 

Ada sitter i det så kallade ”pumprummet”, där atleterna kan pumpa upp sina muskler innan de ska upp på scen. Rummet är inplastat för att atleternas spraytan inte ska färga av sig. Hon har plockat fram telefonen för att göra en uppdatering för sina 3700 följare på Instagram. Idag har många som driver träningskonton på Instagram blivit stora influencers.

– Det är många som blir påverkade av vad de ser på Instagram och jämför sig med dem som går på diet inför tävling. Jag har ett ansvar för vad jag förmedlar för bild och brukar lägga upp bilder när jag är off-season och påminner när det är inför tävling, säger Ada.


Kostschemat är uppbyggd med lika många måltider varje dag. Det är samma kostschema för varje vecka, så när det blir måndag igen börjar hon om från dag 1.
*Casein är ett proteinpulver.

Sociala medier motiverar även på ett bra sätt. I takt med att träningskontona ökar, så ökar även de som går och tränar. Linda Adehög är marknadschef på Nordic Wellness och hon berättar att de har sett en stor ökning av personer som tränar på deras anläggningar de senaste tre åren.

– Framför allt är det fler tjejer som vågar sig in på gymmen och tar plats. Men även fler killar som vågar sig till gruppträningarna, säger Linda.

Förr var det många som köpte gymkort i januari och tränade fram till mars. Idag är det fler som tränar regelbundet under hela året. Men det händer att personer tar det för långt.

– Det är lite kroppshets att man ska vara snygg och vältränad. Ser vår personal någon som tränar på ett osunt sätt så har vi en handlingsplan på hur vi ska gå tillväga. Men dessa fall är ungefär lika många som det varit tidigare, säger Linda.

En av de största anledningarna till ökningen av antalet personer på gymmen tror hon är sociala medier. På Instagram finns svenska influencers som fokuserar på träning som har upp mot en miljon följare. De lägger flitigt upp videos på olika övningar och det är lätt att testa själv.

– Vi är mer lärda idag och medvetna om vår hälsa. Det har blivit en livsstil, säger Linda.

 

Ada har snart genomfört dagens träningspass i Varberg. Det har börjat bli mer folk och trångt bland alla redskap. En kille kommer fram och hon tar på hans bröst för att jämföra med sina egna.

– Du har snart större än mig, säger Ada och skrattar.

Många av hennes gamla kompisar har försvunnit på vägen, men hon har fått desto fler nya vänner på gymmet. Förutom att jobba och sova spenderar hon den mesta delen av sin lediga tid på gymmet.

– Det är här jag träffar folk, jag gör ju inte så mycket annat. Man får en andra familj på gymmet och en speciell kontakt med de som går igenom samma sak som än själv, säger Ada.

Hur gick tävlingarna då?

Ada, i mitten, på scenen i Lund tillsammans med sina konkurrenter där de visar upp sina muskler samtidigt som domarna frenetiskt antecknar och synar varje del av deras kroppar.

På scenen i Lund är det dags för final i Bikini Fitness seniorer upp till 163 centimeter. Upp på scen kommer de sex finalisterna och en av dem är Ada. Ljudnivån stiger och från publiken hörs hejarop från olika håll när atleterna poserar.

En stund senare är det dags för prisutdelning. Konferensiären ska ropa upp finalisternas placering och börjar med sjätteplatsen.

– På sjätteplats så har vi… Ada Johansen. En stor applåd!

Ada ställer sig åt sidan, tar emot sin medalj och trots att besvikelsen syns sitter leendet fortfarande fastklistrat.

 

“Nu ska jag njuta av godis och mat utan ångest”

 

Sex dagar senare är det dags igen och Luciapokalen i Stockholm väntar. För att få en ännu bättre placering har hon ägnat timmar åt att basta, för att tappa mer vätska och få tydligare muskler. Nervositeten är mindre, men beslutsamheten större. Nu ska hon ta steget upp på pallen.

Och det lyckades hon med. Alla timmar i bastun lönade sig och årets sista tävling resulterade i en andra plats.

– Svårt att sätta ord på hur det känns att stå på scen men jag har njutit av varje sekund. Känslan att stå där och ta emot priset och känna att jag klara fan detta… Nu ska jag njuta av godis, mat och kakor utan ångest, säger en stolt och nöjd Ada som redan börjat blicka fram till nästa års tävlingar

Bookmark the permalink.

Comments are closed.