Bota din vintertrötthet!


Foto: TT

Bota din vintertrötthet!

Veckor av morgongrus, orkeslöshet och med energimätaren på noll. Den mörkaste tiden är nu. Men ska det verkligen vara såhär? Vintertrötthet är knappast något nytt, men ändå ställer vi oss frågan varje år.

– Vi har massor av olika rytmer i kroppen som är beroende av varandra. När då dygnsrytmen hamnar ur balans följer de resterande funktionerna i kroppen efter.  Det säger Christian Benedict, docent i neurovetenskap vid Uppsala universitet och expert på just ämnet sömn. Han menar att det är dagsljusets påverkan på dygnsrytmen som gör att vi upplever vintertrötthet.

Dygnsrytmen är som kroppens inbyggda klocka som styrs av just ljuset, men på vinterhalvåret är soltimmarna minst sagt begränsade. När vi då vaknar upp till ett grått och disigt januariväder, så har kroppen svårt att förstå att det är dags att vakna och bli pigg. Vi känner oss tröttare än vanligt och de lättaste vardagssysslorna kan upplevas som omöjliga att genomföra.

Men livet anpassar sig inte och tar ju inte direkt en paus under vinterhalvåret. Så vad kan man då göra för att minska tröttheten och orka med att prestera som vanligt?

 

“Vi sitter inne alldeles för mycket och rör på oss betydligt mindre än vanligt”

 

– Det finns mycket enkla åtgärder att ta till. Att gå ut är ett sådant, vilket vi tyvärr gärna undviker att göra under dessa månader. Vi sitter inne alldeles för mycket och rör på oss betydligt mindre än vanligt. En promenad i morgonsolen, när den väl väljer att titta fram, kan ha mycket positiva effekter på kroppens energinivå, säger Christian Benedict.

Att äta bra och vitaminrik mat, eventuellt även vitaminer i form av kosttillskott kan också vara en god idé, likaså att prioritera sömn. Är du tröttare än vanligt kan det vara värt att lägga sig en timma tidigare på kvällen och kanske även prioritera en vila på dagen. För vissa kan även ljusterapi hjälpa. Det betyder att man kompenserar för bristen på dagsljus genom att utsätta sig för starkt ljussken från en viss typ av lampa.

 

“Det är helt okej att känna sig lite trött på vintern”

 

Christian Benedict menar dock att ljus, vitaminer och motion inte hjälper för alla. Känner man sig deprimerad och upplever att man inte klarar av vardagen, så bör man söka vård och få professionell hjälp.

­­­­­- Det är helt okej att känna sig lite trött på vintern, men man ska inte gå och må dåligt psykiskt, säger Christian Benedict.

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed.